O disputa cel putin la fel de controversata precum
benzina vs. diesel este si cea dintre cele doua feluri de transmisii: manuala
sau automata. Avantaje si dezavantaje au ambele feluri de cutii de viteze,
parerile sunt impartite, dar in final, se pare ca una dintre ele iese in fata.
De aceasta data vom lua cazul tarii noastre, pentru ca pana
la urma aici traim si aici conducem. Nu vom lua exemple universale, precum
Statele Unite ale Americii, loc in care 90% dintre masini au cutii automate.
Vom lua cazurile din tara noastra si exemple de aici, pentru a ne da seama pana
la urma ce fel de cutie de viteze este mai avantajoasa pentru soferul din
Romania.
Toata controversa porneste de la unele idei preconcepute, de
la asa-zisi soferi, care stiu una si buna: Daca vrei sa fii un sofer
adevarat, sa simti masina, sa scoti totul din ea, trebuie sa ai cutie manuala,
aia automata este pentru femei! Ei bine, un singur exemplu luam, ca sa le demonstram
celor care gandesc asa: Ferrari nu mai face masini cu transmisie
manuala, doar automate. Asadar, sportivitatea si indemanarea unui sofer nu stau
in felul cutiei de viteze.
Mai sunt cei care au impresia ca masinile "fara
ambreiaj" sunt pentru lenesi sau pentru femei. Gresit. Din nou, o gandire
tipic romaneasca ce ar trebui sa fie schimbata.
Dar cea mai comuna afirmatie gresita despre masinile cu
transmisii automate, suna cam asa: Nu-mi cumpar masina cu cutie automata ca
se strica repede! Din nou, gresit. O cutie automata se va strica la fel de
repede ca una manuala, daca nu este ingrijita. Sau va rezista la fel de mult
daca ai grija de ea.
Avantajele cutiei manuale
- pretul mai mic la achizitie
- costul intretinerii mai mic (doar ulei)
- greutate scazuta fata de cea automata
- un posibil consum mai redus de carburant
Dezavantajele cutiei manuale
- confortul scazut
- cost suplimentar de inlocuire a ambreiajului
- mai inceata decat cele automate
- numar limitat de viteze
- performanta scazuta
Avantajele cutiei automate
- confort sporit pentru sofer
- usor de folosit
- ideala pentru cei cu probleme la picioare
- ajuta la urcarea in rampa
- nu mai moare motorul
- poate avea pana la 10 viteze
Dezavantajele cutiei automate
- greutate mai mare
- intretinere mai scumpa (ulei + filtru)
Transmisia automata de acum 20-30 de ani este cea care a creat acea imagine de cutie cu fiabilitate scazuta, inceata si total nesportiva. Insa lucrurile au evoluat extrem de repede in acest domeniu si, in prezent, cutia automata este de departe cea mai buna alegere. Este la fel de rapida, si mai confortabila decat cea manuala. Atunci, de ce majoritatea masinilor din Romania inca au cutii de viteze manuale?
In Romania, cel mai important criteriu de alegere a unei
masini este, din pacate, pretul de achizitie. Mai toate modelele de masini din
ziua de azi au si optiunea unei cutii de viteze automate, in locul celei
manuale. Dar costa extra acest lucru. Insa astfel de transmisii vin standard pe
masini din clasa premium, unde confortul si puterea sunt mai presus de orice.
De exemplu, Mercedes-Benz nu mai face de ani buni masini care au motoare mai
mari de 3000 cmc cu transmisii manuale, decat la cereri speciale sau pe anumite
editii AMG. In rest, doar automate.
Pentru Romania, din punct de vedere al costurilor, cea mai
buna cutie e cea manuala. Insa practic vorbind, cea mai buna este transmisia
automata.
Dar despre functionalitate si spirit practic, e alta
discutie. Sa zicem ca nu te intereseaza partea cu viteza de schimbare a
treptelor, nu esti la curse, nu te grabesti. Sa luam o situatie foarte des
intalnita: trafic urban, bara la bara, mers in oras, loc in care abia poti sa
folosesti ultimele trepte de viteza. Cand stai la semafor si apesi ambreiajul
de sute de ori ca sa ajungi acasa, parca ti-ai dori o cutie automata care sa te
faca sa te relaxezi, nu-i asa? Ideal vorbind, in Bucuresti, nu ar avea ce sa
caute masini cu transmisii manuale, la ce trafic infernal este in oras, mai
ales pe timp de iarna.
Cutiile automate sunt bune pentru oras, iar cele manuale
sunt bune la drum intins! Alta afirmatie total gresita. In ziua de azi, si cele
mai banale cutii automate au treapta de drum intins, economica. Nu este nicio
diferenta la drum intins, nici la consum si nici la turatie sau tinuta de mers.
Nu pot sa depasesc la fel de repede cu cutia automata! mai
spun unii... Pai este iar o afirmatie gresita. Si asta pentru ca si cele mai
vechi cutii automate aveau functia de kick-down care in momentul in care o
calcai trecea automat intr-o treapta inferioara, pentru a-ti conferi puterea de
care ai nevoie.
O masina cu transmisie automata consuma mai mult! Corect,
daca nu o folosesti cum trebuie. Multi utilizeaza gresit cutiile acestea,
accelerand pana cand se schimba treapta automat. Insa cei care se vaita de
consum mare nu stiu ca o cutie de viteze automata schimba atunci cand ii zici
tu. Adica daca accelerezi si iei putin talpa piciorului inainte sa ajunga la
turatia la care schimba automat, se va schimba treapta la o turatie mai mica.
Asadar, consum mai redus, adica normal si la fel ca cea manuala.
In concluzie, putem spune cu siguranta un singur lucru:
cutiile de viteza automate au anulat toate dezavantajele cutiei manuale. Mai
mult, nu au absolut nimic mai prejos decat cele manuale. Si totusi, sunt destui
cei care lupta impotriva cutiilor de viteze automate. De ce oare?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu